[Inti Sari Ceramah Umum JKTBM di Universiti Malaysia
Terengganu (29 November 2011) dan di Universiti Malaysia Kelantan (30 November
2011)]
1. Peranan bahasa dalam pembinaan tamadun bermula pada tahap
peranan bahasa sebagai salah satu asas "makna diri" atau jati diri
sebagai individu. Akal dan bahasa merupakan nikmat utama yang dikurniakan oleh
Allah kepada manusia. Maka itu secara kiasan manusia dikenal sebagai
"haiwan natiq" (haiwan yang berfikir dan berbahasa). Dengan bahasalah
manusia memperoleh dan mengembangkan ilmu, dan ilmu merupakan prasyarat
terbinanya tamadun. Oleh sebab itulah ilmu terawal yang dikurniakan Allah
kepada Nabi Adam a.s sebagai manusia pertama ialah ilmu bahasa, yang dengannya
Adam dapat mengenal segala sesuatu dan dapat berfikir serta merencanakan
kehidupan di dunia sebagai khalifah Allah.
2. Setiap bangsa dikurniai Allah bahasanya masing-masing
(al-Rum: 22) dan menjadi amanah serta tanggungjawab mana-mana bangsa memajukan
bahasanya, di samping memanfaatkan bahasa bangsa-bangsa lain untuk maksud
maslahah atau kepentingan umat. Orang yang menghina dan meremehkan bahasa
bangsanya sendiri merupakan orang yang kufur nikmat. Ketetapan UNESCO tentang
prinsip penyampaian ilmu yang lebih berkesan dalam bahasa ibunda perlu difahami
sebagai prinsip yang sebenarnya fitrah bagi manusia.
3. Semua pertumbuhan dan perkembangan tamadun manusia dari
zaman ke zaman bertunjangkan bahasa sebagai wasilah pemikiran, pengilmuan,
penjanaan kreativiti, pemupukan sistem nilai masyarakat pewarisan segala unsur
tamadun daripada satu generasi kepada satu generasi. Tamadun atau peradaban
Islam yang bersumberkan wahyu Allah dengan jelas memperlihatkan peranan bahasa
dalam pembentukan tamadun, kerana wahyu merupakan kalam atau bahasa Allah yang
kemudian dikaji, ditafsirkan dan dimanfaatkan untuk menjadi lunas bagi
perkembangan segala aspek tamadun.
4. Pertumbuhan tamadun Melayu sejak awal dengan jelas
bertunjangkan bahasa sebagai wasilahnya. Dengan cukup jelas, dalam zaman
Kesultanan Melayu (yang muncul di pelbagai tempat di seluruh alam Melayu),
bahasa Melayu menjadi alat penyebaran agama Islam, iaitu agama yang membentuk
pandangan sarwa bangsa Melayu dalam segala aspek kehidupan dunia dan akhirat.
Selain itu, bahasa Melayu menjadi bahasa pentadbiran, bahasa perdagangan,
bahasa ilmu, bahasa hubungan diplomatik, bahasa ketatanegaraan dan bahasa
susastera (prosa dan puisi yang meliputi pelbagai genre).
5. Dalam gerakan menuntut kemerdekaan tanah air, bahasa
menjadi salah satu unsur penting sehingga apabila Perlembagaan Persekutuan
digubal, bahasa Melayu dimaktubkan sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi,
atas asas sejarah dan hakikat bahasa Melayu sebagai bahasa bagi bangsa teras
negara ini yang kemudian dijadikan asas jati diri bagi seluruh rakyat pelbagai
keturunan.
6. Sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Melayu menjadi salah
tanda penting kewujudan satu entiti politik yang merdeka dan berdaulat dan
menjadi bahasa perhubungan umum untuk membentuk persefahaman dan perpaduan
dalam kalangan rakyat. Sebagai bahasa rasmi pula, bahasa Melayu menjadi alat
penggerak jentera pentadbiran negara di peringkat kerajaan persekutuan,
kerajaan negeri dan pihak berkuasa awam. Penggunaan satu bahasa rasmi menjadi
asas kelancaran pentadbiran negara, berbanding dengan penggunaan lebih daripada
satu bahasa rasmi. Di sisi itu, penggunaan bahasa yang baik dan jelas pula
membantu kelancaran komunikasi dalam menggerakkan pentadbiran negara.
7. Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama
pendidikan (berasaskan Penyata Razak 1956, Penyata Rahman Talib 1960 dan
kemudian Akta Pendidikan 1961 dan yang terkini Akta Pendidikan 1996) pula amat
penting dalam konteks pendemokrasian pendidikan (berbanding dengan sistem
sekolah Inggeris untuk golongan elit dan sekolah vernakular Melayu, Cina dan
Tamil dalam zaman penjajahan yang tidak memberikan hak pendidikan yang adil
kepada seluruh golongan). Selain itu, pelaksanaan penggunaan bahasa Melayu
sebagai bahasa penghantar utama pendidikan, dari peringkat asas hingga
peringkat tinggi dapat mengutuhkan tamadun negara kerana ilmu dan maklumat
dapat disampaikan dengan lebih mudah dan lancar kepada rakyat terbanyak,
berbanding jika ilmu dan maklumat disampaikan dalam bahasa asing. Isyarat yang
diberikan oleh Allah dalam Surah Ibrahim, ayat 4 (Tidak Kuutuskan para rasul
melainkan dalam bahasa yang difahami oleh kaumnya masing-masing) amat jelas
menunjukkan peranan bahasa sendiri dalam proses pengilmuan sesuatu bangsa,
tetapi tanpa menutup keperluan menguasai bahasa-bahasa lain untuk tujuan saling
memanfaatkan kekuatan dan kelebihan bangsa lain.
8. Dasar Bahasa Kebangsaan yang menetapkan peranan bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu tidak sewajarnya
dipandang remeh dan diganggu gugat dengan pelaksanaan program yang melemahkan
dasar tersebut. Sebaliknya dasar itu perlu diperkukuh dengan pengisian program
dan pelaksanaannya secara tegas dan meluas dalam segenap bidang kehidupan
bertamadun di negara ini.
Petikan daripada "Hikayat Abdullah" (1882) ini
amat sesuai dijadikan renungan:
"“Adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihat
dan memikirkan hal orang Melayu ini belum sedar akan dirinya, dia tinggal dalam
bodohnya itu oleh sebab ia tiada mahu belajar bahasanya sendiri dan tiada mahu
menaruh tempat belajar bahasanya, maka mustahil pada akal adakah orang yang
tiada belajar itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya. Bukankah segala
bangsa di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya?”
~Kembara Bahasa~
2 Disember 2011/6 Muharram 1433
Fungsi Bahasa Melayu
1. Bahasa Kebangsaan
“Bahasa Jiwa Bangsa” dengan jelas menunjukkan kepentingan
bahasa dalam memupuk
perpaduan antara kaum. Menyedari hakikat ini, kerajaan telah
menjadikan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan negara kita. Mulai tahun 1970,
bahasa Melayu secara
berperingkat-peringkat telah menggantikan bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar di
sekolah-sekolah. Sebuah badan berkanun iaitu Dewan Bahasa
dan Pustaka (DBP) adalah
bertanggungjawab untuk memaju dan memperkaya bahasa Melayu.
Kepentingan bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini
berpaksikan Perkara
152 Perlembagaan Persekutuan, selain daripada Akta Bahasa
Kebangsaan dan Akta
Pendidikan yang sedia ada.
2. Dasar Bahasa Kebangsaan
Pemilihan satu bahasa kebangsaan bagi negara Malaysia timbul
sebab perlunya diadakan
satu lambang penyatuan, iaitu dengan harapan bahawa bahasa
itu dapat menjadi dasar
bagi satu identifikasi kebangsaan. Peranan bahasa sebagai
faktor penyatuan disalurkan
melalui sistem pelajaran kebangsaan, sebagaimana tercatat
dalam mukadimah akta
Pendidikan seperti berikut:
“........dan untuk merancangkan satu sistem pelajaran iaitu
bahasa kebangsaan adalah
bahasa pengantar yang utama.”
Di samping memenuhi keperluan menjadi lambang penyatuan,
penubuhan satu bahasa
kebangsaan juga timbul daripada semangat kebangsaan yang
mahukan bahasa penjajah
diambil alih oleh bahasa bumiputera.
Dasar bahasa kebangsaan merupakan asas terpenting bagi
perkembangan bahasa
Melayu di Malaysia. Dasar ini memenuhi konsep perancangan
taraf bahasa. Dengan
adanya dasar bahasa yang menentukan pemilihan bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi,
barulah dilakukan tahap-tahap seterusnya, iaitu propaganda,
pembinaan dan perluasan
penggunaannya.
Dasar bahasa di Malaysia meletakkan kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi, seperti terkandung dalam
Perkara 152 Perlembagaan
Persekutuan. Dasar bahasa ini juga dianggap bermula dengan
idealisme, iaitu untuk
menyaksikan satu rupa bangsa yang bersatu menerusi
pembentukan budaya kebangsaan
selaras dengan keinginan dan hasrat membentuk satu bangsa
Malaysia yang mempunyai
identiti keperibadian yang dapat dibanggakan dan penuh
dengan kesetiaan kepada
negara, memupuk ciri-ciri pengenalan rakyat yang relatif
seragam, menegak persatuan antara kaum-kaum yang mendiami negara ini dan
menobatkan bahasa Melayu sebagai
sarana komunikasi yang berkesan dalam sektor-sektor penting
negara.
3. Bahasa Rasmi
Menurut Kamus Dewan (1970:59), bahasa rasmi adalah bahasa
pentadbiran, bahasa
perhubungan awam, bahasa pengantar serta bahasa ilmiah di
sekolah-sekolah dan
institusi pengajian tinggi. Sesebuah negara, khususnya yang
baru mencapai kemerdekaan
selalunya memilih dan mendaulatkan bahasa kebangsaan dan
bahasa rasmi negara.
Menurut Ainon Mohammad (1984), bahasa rasmi pula bererti
peranan bahasa Melayu
sebagai saranan pembinaan negara dalam semua urusan,
terutama pentadbiran negara.
Justeru, bahasa rasmi membawa maksud bahasa yang digunakan
dalam sistem
pendidikan negara, urusan perniagaan dan pentadbiran dan
dalam upacara-upacara
rasmi. Bahasa rasmi mungkin mempunyai lebih daripada satu
fungsi bagi sesebuah
negara. Secara rasminya bahasa Melayu dinobatkan pada 1
September 1967, yakni 10
tahun selepas hari kemerdekaan. Ia menjadi bahasa rasmi
tunggal bagi Persekutuan
Malaysia. Perisytiharan ini berlaku akibat tindakan parlimen
meluluskan undang-undang
perasmiannya. Perisytiharan tersebut dibuat melalui titah
Diraja yang disiarkan menerusi
radio dan televisyen, dianggap sebagai satu detik era baharu
bagi orang Melayu. Dengan
kenaikan taraf ini, kesan positif wujud terhadap orang
Melayu dan bahasa Melayu terjamin.
Jika diteliti dengan mendalam, kita boleh mengatakan bahawa
dengan meningkatnya taraf
tersebut, bahasa Melayu kian meluas digunakan sebagai bahasa
perpaduan antara kaum.
Maksud fungsi perpaduan ialah menimbulkan sikap bersatu melalui
bahasa. Pelbagai
masyarakat akan menggunakan bahasa Melayu untuk mengeratkan
hubungan antara satu
sama lain. Mereka berkomunikasi dengan menggunakan bahasa
Melayu. Secara tidak
langsung, masyarakat bukan Melayu menerima bahasa Melayu dan
menganggapnya
penting sebagai alat perpaduan bangsa.
Walau bagaimanapun, usaha-usaha untuk mendaulatkan bahasa
Melayu sebagai bahasa
rasmi telah menghadapi berbagai-bagai kesulitan serta
tentangan, daripada orang Melayu
sendiri dan juga orang bukan Melayu. Pemasalahan datang
daripada pelbagai arah dan
berbagai-bagai persoalan ditimbulkan; persoalan politik,
persoalan sikap, ekstremisme kaum yang memungkinkan berlakunya ketidaksefahaman
dan perpecahan antara
kaum.Antara isu yang diketengahkan adalah seperti berikut:
Bahasa Melayu tidak sesuai dan tidak layak menggantikan
bahasa Inggeris
sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar di
sekolah-sekolah.
Ramai intelek khususnya guru masih belum fasih menggunakan
bahasa Melayu
Penguasaan terhadap bahasa Melayu tidak penting
Bahasa Melayu tidak mempunyai standard, hanya sesuai
digunakan oleh
golongan bawahan
Bahasa Melayu tidak sesuai digunakan dalam bidang
kehakiman dan pendidikan
Di samping itu, golongan yang menyetujui dan menerima bahasa
Melayu menganggap
bahasa tersebut :
Layak menggantikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi
dan bahasa
pengantar di sekolah-sekolah
Bahasa Melayu mempunyai beberapa kelebihan tersendiri;
mudah dipelajari,
semua kaum boleh bertutur dalam bahasa tersebut.
Ia paling sesuai dijadikan bahasa rasmi berbanding dengan
bahasa Cina atau
Tamil
Bahasa Inggeris adalah bahasa penjajahan
Oleh sebab ketegasan, pihak kerajaan telah mengeluarkan
surat pekeliling Am No.12,
tahun 1967 untuk memantapkan lagi penggunaan bahasa Melayu
secara rasminya.
Melalui pekeliling ini, bahasa Melayu perlu digunakan untuk
tujuan-tujuan rasmi dalam
pentadbiran harian, bahasa pengantar di sekolah,
surat-menyurat rasmi kerajaan yang
meliputi semua jabatan kerajaan persekutuan dan negeri.
Hingga kini bahasa Melayu
masih lagi teguh dan berdiri tegak sebagai bahasa rasmi
walaupun sering kali menerima tohmahan dan kritikan daripada pelbagai pihak.
Diharapkan bahasa Melayu akan kekal
sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar di
sekolah-sekolah.
4. Bahasa Komunikasi
Manusia menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi yang
penting dalam kehidupan
seharian mereka. Hal ini demikian kerana bahasa dan
pertuturanlah yang membezakan
manusia dengan haiwan. Selain itu, bahasa mempunyai suatu
sistem yang sistematis,
dinamik dan selalu berubah-ubah sesuai dengan perkembangan
zamannya. Halliday,
dalam bukunya bertajuk “Explorations in the Functions of
Language” (1973), telah
mengemukakan tujuh fungsi bahasa. Antaranya ialah:
Instrumental
Regulasi
Pemerian
Interaksi
Personal
Heuristik
Khayalan
5. Bahasa Perpaduan
Perpaduan atau solidariti dapat didefinisikan sebagai satu
proses yang menyatupadukan
rakyat dan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap
anggota masyarakat dapat
membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan
cinta dan bangga akan tanah
air. Di samping itu juga, menurut Kamus Dewan (1994),
perpaduan ditakrifkan sebagai
penggabungan, pelaburan penyesuaian, kecocokan dan perihal
berpadu iaitu bergabung
menjadi satu, sepakat dan sebagainya. Dalam erti kata yang
lain, perpaduan dapat
diertikan sebagai hubungan erat bersifat toleransi yang
diwujudkan secara sengaja dalam
kalangan dan etnik yang berbeza untuk mencapai matlamat
bersama secara jujur dan
ikhlas. Perpaduan adalah proses menyatupadukan seluruh
masyarakat untuk membentuk
satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan
bangga akan negara.
Oleh itu, pengertian bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan
dapat diertikan sebagai
bahasa yang menjadi lambang penyatuan suara yang digunakan
sebagai alat
perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (antara
individu dengan individu
yang lain) yang berfungsi sebagai alat menyatupadukan rakyat
yang berbilang kaum
dalam sebuah negara.
Bahasa adalah suatu keseluruhan, suatu prinsip klasifikasi
dengan sesuatu yang dikuasai
dan bersifat konvensional yang seharusnya terkebawah
daripada naluri semula jadi.
Whitney (1998) berpendapat bahasa adalah salah satu
institusi sosial dan menganggap
bahawa kita menggunakan alat ujaran sebagai wadah bahasa,
hanyalah secara kebetulan
sahaja, untuk kesenangan sahaja manusia boleh memilih bahasa
isyarat dan lambang
tampak dan bukan lambang akuistik.
Cara bahasa menyatupadukan rakyat
Selaras dengan dasar pendidikan kebangsaan, bahasa Melayu
diajarkan sebagai mata
pelajaran wajib dan telah dijadikan bahasa pengantar utama
bagi semua peringkat
prasekolah dan pengajian. Pendidikan bahasa Melayu Sekolah
Menengah adalah
memenuhi hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah untuk
melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis daripada aspek intelek, emosi, rohani,
dan jasmani.
Penggunaan bahasa Melayu yang semakin meluas sesuai dengan
tarafnya
sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara menekankan
penguasaan dan
penggunaan bahasa Melayu yang lebih bermutu. Pendidikan
bahasa Melayu sekolah
menengah yang meliputi Tingkatan 1 sehingga 5 akan terus
meningkatkan penguasaan
kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis dalam
kalangan pelajar remaja
dan memupuk kepekaan terhadap variasi bahasa dalam pelbagai
situasi, sistem bahasa
dan gaya bahasa yang indah. Pendidikan Bahasa Melayu sekolah
menengah juga
menanamkan kesedaran terhadap unsur dan nilai kemanusiaan
secara menyeluruh
melalui pembacaan bahan ilmu dan hasil kesusasteraan.
Aspek penting untuk menyatupadukan rakyat mengikut fungsi
bahasa Melayu
sebagai bahasa perpaduan adalah melalui pendidikan.
Sesungguhnya pendidikan hari ini
telah memainkan peranan penting dalam merealisasikan
aspirasi negara ke arah
mewujudkan perpaduan kaum. Pendidikan hari ini telah
membuktikan bahawa negara
berjaya mengimbangkan kewujudan integrasi nasional yang
menjamin keamanan dan
kesejahteraan negara.
Sejarah telah membuktikan betapa golongan cerdik pandai
menentukan jatuh
bangunnya sesebuang bangsa dan negara. Selain daripada itu,
penyatupaduan rakyat
dapat mewujudkan sistem pendidikan kebangsaan kerana sistem
persekolahan yang
berbeza-beza mempunyai haluan masing-masing dan tidak dapat
melahirkan satu identiti
bangsa. Oleh itu, satu jawatankuasa ditubuhkan untuk
mengkaji sistem pendidikan yang
sedia ada. Cadangan itu dikenali sebagai Penyata Razak.
Penyata Razak telah diperakui dan diluluskan menjadi Ordinan
Pelajaran pada
tahun 1957. Ordinan ini mewajibkan semua jenis sekolah
menggunakan sukatan pelajaran
yang sama. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar
di semua sekolah, khususnya untuk membantu perpaduan kebangsaan dan menjadi
wahana yang berkesan
untuk berkomunikasi pelbagai kumpulan etnik dan masyarakat
pelbagai dialek atau
bahasa. Bahasa Melayu turut membantu pembentukan jati diri
bangsa Malaysia yang
menggunakan bahasa komunikasi yang mudah difahami.
6. Bahasa Ilmu
Bahasa ilmu boleh ditakrifkan sebagai bahasa yang mempunyai
ciri-ciri formal dan dapat
mengungkapkan sesuatu konsep dan pemprosesan ilmu. Bahasa
Melayu telah lama
digunakan untuk mengungkapkan konsep-konsep dan
proses-proses yang tinggi serta
kompleks, terutama sekali di dalam bidang agama, falsafah,
sastera dan budaya.
Setelah tiga puluh tahun dirancang dengan begitu rapi,
perkembangan yang positif
dalam penggunaan bahasa Melayu dapat dilihat dalam bidang
ilmiah. Penggunaan
bahasa Melayu dalam bidang sains sosial telah lama wujud,
malahan lebih awal daripada
zaman kegemilangan kerajaan Melayu Srivijaya, Acheh dan
Melaka. Dalam sejarah yang
muktahir, pusat kebudayaan seperti Pulau Pinang telah banyak
menghasilkan buku untuk
institusi pengajian tinggi dan akhbar diterbitkan.
Bahasa Melayu telah digunakan dengan banyaknya dalam konteks
agama,
sastera dan budaya. Usaha menggunakan bahasa Melayu dalam
bahasa tersebut telah
lama digunakan untuk tujuan ini, walaupun tidak abstrak dan
sukar berbanding sains dan
teknologi. Bahasa Melayu ilmiah ini dapat dilihat melalui
beberapa ciri umum iaitu
peristilahan, tatabahasa, laras dan sebagainya.
Istilah yang sudah dicipta oleh DBP setakat ini, untuk semua
bidang telah
mencapai 477, 300 (Berita Peristilahan, Mei 1986). Setiap
satu bidang ilmu terdapat
sejumlah peristilahannya tersendiri dan mempunyai maknanya
yang tersendiri pula.
Dalam hal pemilihan istilah ternyata bahawa istilah,
walaupun banyak iaitu
berjumlah 477, 300 dan meliputi 36 bidang, namun kerja-kerja
menokok tambah jumlah
istilah terus berjalan. Usaha membina istilah baharu telah
bermula sejak tahun 1957 lagi.
Bagi memantapkan lagi penggunaan bahasa ilmu dalam bidang
ilmu atau ilmiah,
DBP aktif dalam hal ini. Setakat ini DBP telah menyelesai
dan memenuhi permintaan
buku-buku teks bagi sekolah-sekolah rendah dan menengah
serta pra universiti. Terdapat
dua langkah yang dibuat dalam hal ini: bantuan tenaga
pengajar daripada institusi
pengajian tinggi dan penerbitan karya-karya asal bagi
keperluan institusi pengajian tinggi.
No comments:
Post a Comment